måndag 20 september 2010

Ridning på ovalbana.

I kväll red jag på ovalbana för första gången. Det var roligt att prova på. Vi var bara tre elever så det var gott om plats att rida på. vi fick börja med att i skritt flytta hästarna i sidled för skänklarna, halvhalter, stanna enbart med sits och vikthjälp. När vi själva tyckte att hästarna var lyhörda för oss och kändes lätta i handen red vi in dem i tölt. Lugnt och sansat. Jättehärligt! Sedan provade vi att genom att bli inaktiv i sitsen ta ner hästarna i skritt och att stanna dem. Lysingur, som "min" häst heter provade mig genom att försöka gå in på gräsplanen, byta varv för att följa de andra hästarna men jag satt bara lugnt och visade vad jag ville och gav mig inte. Sedan blev han väldigt lyhörd. Jag gillar verkligen honom!

Jag är så nöjd med lektionerna och ridskolan. Jennie och Lina har ett härligt förhållningssätt till både hästarna och oss elever. De tar sig tid till våra frågor och erbjuder sig att visa extra om det är något vi undrar om. Jag är GLAD när jag är i stallet och rider. Den glädjen följer mig sedan i flera dagar.
Nu längtar jag efter den dagen jag kan ha en egen häst igen... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar