måndag 4 oktober 2010

Underbar ridlektion!!!

Dagens arbete var galoppfattningar. Vi fick som vanligt börja med att skritta hästarna och känna efter hur vår sits var. Djup, ytlig, stum, följsam osv. Jag satt dessutom och provade på olika övningar jag har läst om i boken "Centrerad Ridning" av Sally Swift. Jag kände om jag kunde länga och korta steget med bibehållen takt genom att låta höfterna "cykla baklänges" i olika stora cirklar. Det kunde jag! Vi fick också ställa hästarna i nacken utan att böja dem i nacken eller i kroppen. Inga problem, fick till och med höra att jag gjorde det fint!!! Sedan var det dags att kontraställa pållarna i nacken och jag kunde rida hörnet lugnt fint! Jag har aldrig fått just detta med kontraställning och hörnpasseringar att fungera något vidare förut. Jag gjorde det flera gånger och blev så LYCKLIG!
Sedan var det dags för tölt eööer trav beroende på vad hästen hade lättast för att fatta galopp ur. För min och Lysingurs del handlade det mest om att få energi nog till galopp. Jag fick honom i galopp ett par gånger varav en gång riktigt bra.
När vi hade ridit klart så sa jag till Jennie att jag inte känner någon som helst rädsla nu och därför är redo att rida även andra hästar även om jag inte har något emot Lysingur. Så nästa gång får jag rida Prud som jag red en gång på uteritt en gång :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar