onsdag 16 mars 2011

Utsläpp fodring och lite corallträning.

Idag var jag uppe tidigt. Håkan och jag åkte till stallet och gav hästarna mat och tog ut inackorderingarna. Det är så roligt att se hur de håller på och kör undan varandra mellan höhögarna. De två inackorderingarna har bara gått ihop med flocken under en vecka så de håller på och testar varnadra för att hita vilken relation de ska ha. Vem som bestämmer och vem som går undan. Man lär sig så himla mycket bara av att stå och titta. Jag och Anneke nöjde oss med lite corallträning. Hon har ett skav bakom höger framben som jag vill att Anna kollar först innan jag rider henne. I och för sig tror jag inte att gjorden kommer så långt fram, men för att vara på den säkra sidan så... En rundcorall är en rund inhägnad kan man säge. Den är ca 15 m i diameter. När vi tränar så går det till så att jag står i mitten och har ett rep eller spö eller något annat i min hand som jag höjer bakom hästen för att få den att gå framåt. Om jag vill att den ska vända så byter jag hand och höjer den framför hästen istället. Enkelt uttryckt. Jag tränar mig på att göra så lite som möjligt för att få hästen att röra på sig och när hästen har uppmärksamheten på mig blir jag stilla. Helst ska då hästen stanna och titta på mig eller komma in till mig i mitten. Det är ett sätt att träna mig själv på att kommunicera med hästarnas kroppsspråk och förhoppningsvis kommer hästen då att låte mig bestämma så småningom. Det är ju helt klart en fördel om hästen känner förtroende för dig och tycker att människan är någon att lita på. De väger ju sina kilon och det är inte så kul när de gör som de vill och man bara hänger med utan att kunna påverka. Det är då olyckorna är framme...
I dag gick det i alla fall jättebra. Anneke kom in, hon flyttade framdelen när jag bad henne bara genom att gå mot henne, hon följde mig när jag gick omkring i corallen. Så det var en bra dag för mig och för henne med hoppas jag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar