onsdag 18 januari 2012

Arbete i rundcorallen

I dag har jag titta på Janet när hon har arbetat Nikki, Tyr och Edall i corallen. Hon tömkörde Nikki för första gången och jag fick äran att gå som stöd vid hans huvud. Han var så trött i huvudet efter en stund så ögonen nästan gick i kors :-)

Tyr hade på sig en slags inspänning som även ligger bakom benen. Hon satte inte fast den i bettet utan longerade för att få honom att vänja sig vid att ha saker runt benen och engagera baken lite. Sedan satte hon på honom tömmarna och gjorde volter, vände igon volten m m.

Med Edall visade hon mig först hur han gick lös i skritt, trav och galopp. Sedan fick han inspänningen på sig utan att spänna in den särskilt mycket så fick jag se skillnaden på Edalls rörelse. Det var väldigt givande och gav mig en bild att ha med mig när jag rider hur han ska se ut och var han ska höja sig och så vidare.

Janet är en fröjd att se jobba med hästarna. Hon har en närvaro som är enorm, mjuk och tacksam när det blir rätt men ändå inte mesig. Bättre lärare kan jag inte få!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar