söndag 19 juni 2011

Ridtur ner till sjön.

I går var jag i stallet och red ut Eddie första gången utan att Janet följde med. Jag hade en promenerande Håkan med mig dock. Efter lite mys med både Tyr och Edall i stallet tog vi ut Edall och red iväg mot sjön. Första biten ner är det en brant backe där Janet brukar rida lite sidvärts för att inte belasta frambenen så mycket. Jag fumlade med min kropp för att få till det och Eddie väntade tålmodigt. Efter ett tag visade han mig med sin kropp hur det skulle se ut :-)
Naturligtvis red vi sedan lite vilse ner till sjön och kom fram på ett helt annat ställe än vi skulle. Men jag kände i alla fall igen mig och kunde styra oss vidare till den lilla fina strandremsan. Där gick vi ut i vattnet och vilade oss och njöt. Den platsen är så vacker. Jag längtar till hösten då jag förhoppningsvis har blivit så stark i kroppen att jag orkar rida runt hela sjön. Det tar runt tre timmar.

Vid två tillfällen övade jag mig på att få upp Eddie i trav med så små hjälper som möjligt. Han är ju så lyhörd så jag behöver bara lära mig att viska för att budskapet ska gå fram. Jag petade även på rumpan då och då när jag kände att han såsade till så att bakbenen skulle engageras lite mer. Jag känner i alla fall en stor skillnad när han trampar på lite mer. Efter bara två ridpass på honom känner jag att jag redan börjar vakna i känseln. Det är underbart!

Turen jag red igår tar ungefär en och en halv timme. Då hoppar jag av och går sista biten. Det är precis lagom än så länge. Med stretching och massage av sambon har jag ingen träningsvärk alls i dag :-) Längtar till tisdag då jag ska rida igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar